Využití sociálních sítí při výuce jazyka
Jazyková škola Brno PELICAN je velkým fanouškem sociálních sítí, což můžeš vědět, jestli jsi naopak ty fanoušek naší školy. Facebook, Instagram i náš blog jedou na plné obrátky a nabízí nám možnost publikovat své myšlenky a zároveň si vyměňovat nápady a názory se svými sledovateli.
A jelikož víme, že jsou sociální média v dnešní době číslem jedna – a studenty – zejména ty mladší, navštěvující v naší škole např. pomaturitní studium jazyků, zkrátka baví, začali jsme přemýšlet, jak je zapojit přímo do výuky jazyka v našich jazykových kurzech.
Pojď se s námi dnes podívat, jak se PELICANu daří být v tomto směru inovativním! A pokud Tě to zaujme, přijď se do našich lekcí bavit spolu s námi!
Blog a blogování
Blog je vlastně taková vlastní publikace. Webová sbírka vlastních textů, popřípadě fotografií. Blogy se mohou lišit ve svém zaměření, sofistikovanosti (témat i jazyka) – a taky v popularitě.
Kultura blogování vyžaduje pravidelné příspěvky a aktualizace – ale taky možnost čtenářů příspěvky komentovat a vzájemně si tak vyměňovat s autorem článků názor na danou problematiku.
Jsou to právě internetové blogy, které mohou být skvělou příležitostí pro studenty (a to nejen o ty z mladší generace, ale klidně pro studenty starší, navštěvující klasické kurzy či firemní jazykové kurzy) – nejen o zajímavých tématech v cizím jazyce číst a učit se tak porozumět čtenému textu, ale taky naučit se písemně vyjadřovat v cizím jazyce tím, že sami budou vlastní obsah o tématech, které je zajímají, na blog sami tvořit.
Právě skutečnost, že jsou ideální příspěvky kratšího rozsahu – ale zároveň je potřeba je pravidelně přidávat – činí z blogu platformu, která je ideální pro její adaptaci v jazykové třídě.
Jak blog využít pro účely jazykového vzdělávání?
- Vytvořte se svými studenty svůj cizojazyčný „třídní blog“, na kterém se studenti budou pravidelně střídat s vlastními příspěvky na témata, která je zajímají – a všichni se tak stanou jeho autory! Ostatní studenti budou články svých spolužáků číst, případně jej mohou komentovat. No jen řekněte, slyšeli jste někdy o zábavnějším úkolu?
- Vytvořte lekci na základě několika blogů! Tak např. minulý týden měli studenti navštěvující pomaturitní studium němčiny ve škole PELICAN zajímavou lekci. Lektor si pro ně připravil 4 blogy – s naprosto odlišným obsahem v němčině. Na jednom byly akademické texty, další blog se týkal života řidiče sanitky, další blog byl zaměřený na zdravý životní styl a na třetím jeho autor popisoval aktuální události ze světa.
Lektor studenty nechal přečíst poslední příspěvek z každého blogu – a poté měl pro ně připravené tematické otázky. Postupně si studenti vyměnili své názory a došli k tomu, který z blogů je pro ně nejzajímavější.
Došlo taky na zkoumání stylu jednotlivých blogů (tj. jak se tvoří blogy formálně), zkoumali jsme lexikologii (volbu jazyka slovíček). Následoval úkol, při kterém studenti zkoumali jednotlivé fráze na blozích a pro velký úspěch každý z nich na konci hodiny vytvořil krátký příspěvek o tom, jak vypadal jejich předchozí den.
Byla to lekce plná zábavy, která ale studenty naučila spoustu nových slovních obratů i frází a jejich využití v reálném kontextu!
Twitter a tweetování
Twitter je vlastně jakási mikroblogová záležitost. Co to znamená? Jedná se o platformu, na které uživatelé sdílí velmi krátké zprávy o svých aktuálních činnostech, nápadech, aktivitách, odkazují na jiné zajímavé stránky či místa atd.
Specifické pro Twitter je to, že omezuje příspěvky uživatelů pouze na 140 znaků, a pro mnohé přispěvatele je tak občas velká výzva své myšlenky do příspěvku známého jako „tweet“ vměstnat.
Je to právě krátká délka příspěvků, která je jazykově velmi zajímavá, protože nutí „pisálky“ své zprávy pro ostatní uživatele zestručnit, a přitom dodržet to, že budou jejich příspěvky pro další uživatele zajímavé.
Ale konec představování! Jak PELICAN zapojuje Twitter do svých jazykových kurzů?
- Zaměřte se a sledujte nějaký účet zpravodajského zdroje – jako je např. BBC nebo CNN. V malých skupinách si studenti mohou přečíst krátký tweet a společně předvídat širší detaily příběhu. Posléze si mohou vyměňovat své nápady s dalšími skupinami – a společně si pak celý článek na stránkách zpravodajství mohou přečíst a přeložit.
- Twitter má taky výkonný vyhledávací nástroj, která umožňuje uživatelům hledat konkrétní výrazy. Lektor tak může studentům vybrat několik výrazů ze slovní zásoby – a úkol studentů pak bude vyhledat autentická užití těchto slovíček a jejich použití v kontextu v reálném čase. Pokud se jedná o pro studenty dosud neznámé výrazy, mohou se následně pokusit odvodit jejich význam u kontextu.
- No a co jiného u Twitteru ještě nezmínit – než právě procvičení užití krátkých forem? Přečtěte si společně se studenty navštěvujícími firemní kurzy angličtiny zajímavý článek a požádejte je, aby ze článku vytvořili příspěvek o maximálně 140 znacích. Nejenom jazyková dovednost, ale taky tvůrčí dovednosti a kreativita studentů začnou kvést!
Tolik nápadů, a to jsme se ještě nedostali (tak trochu záměrně) k nejpoužívanějším sociálním sítím a jejich využití v jazykovém vzdělávání – a to k Facebooku, Instagramu nebo třeba Pinterestu!
Nezapomeňte nám napsat Vaše tipy, jak využít sociální sítě při výuce jazyků. Moc rádi se necháme i my inspirovat! 😊