Co dělat, když se záznamy pojišťovny neshodují se skutečností?

Škodní průběh pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, ve zkratce nazýván jako „bonus/malus“, je důležitou databází pro výpočet ceny povinného ručení a havarijního pojištění na následující období. Jenže co dělat, když zjistíte, že se vaše záznamy v databázi bonus/malus neshodují se skutečností?

Bonus a malus povinného ručení

Pokud zatím nejste zkušeným motoristou a databázi o škodním průběhu pojištění odpovědnosti z provozu vozidla neznáte nijak detailně, doporučujeme článek, který detailně, ale přitom jednoduše vysvětluje malusy a bonusy povinného ručení. Zde se dozvíte nejen o jejich významu a výpočtu, ale i o možnostech je převést nebo o tom, která pojišťovna umí jít s bonusy nejvýše (nejvíce zlevnit povinné ručení). 

Co je obsahem databáze Bonus/Malus a kdo z ní vydává motoristům výpis

Jak jsme zmínili, databáze bonusů a malusů spojených s povinným ručením (a zprostředkovaně též s havarijním pojištěním) slouží ke sjednání výše pojistného na následující období (většinou rok). V databázi jsou zaznamenány tři druhy informací spojených s motoristy:

  • přehled jednotlivých pojištění s identifikací pojišťovny
  • doba trvání jednotlivých pojištění
  • přehled případných pojistných událostí.

O výpis z dané databáze je vždy nutno požádat tu pojišťovnu, u níž má nebo měl motorista sjednáno povinné ručení v té době, za niž výpis požaduje. Výpis umožní motoristovi jednak zkontrolovat záznamy, které jsou o něm v databázi vedeny, jednak v případě odchylek od skutečnosti nechat zjednat nápravu. Na výsledné ceně povinného ručení a havarijního pojištění se totiž může oprava informací v databázi promítnout zlevněním i v řádu tisíců korun

Žádost od pojišťovny
Žádost od pojišťovny

Provozovatelem databáze Bonus/Malus je ČKP

Samotnou databázi, v níž se zaznamenává škodní průběh pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, spravuje Česká kancelář pojistitelů (ČKP). Pravidla provozu této databáze jsou stanovena v zákoně č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, konkrétně v oddílu třetím (§18 – §24). A vypadají cirka následovně: údaje do databáze Bonus/Malus mohou vkládat pouze pojišťovny – takže ČKP sama o sobě nemá možnost v databázi provádět jakékoliv změny. 

Proto pokud by se stalo, že ve výpisu najdete informace, které se neshodují se skutečností, vždycky je nutné o nápravu požádat tu pojišťovnu, která vám výpis vystavila, a v jehož obsahu jste tento rozpor našli. Pouze ta pojišťovna, která výpis vyhotovila, je schopná situaci prověřit a realizovat opravy v databázi. 

Každá z pojišťoven smí totiž vstupovat pouze do toho časového úseku, v němž u ní bylo povinné ručení na rodné číslo daného motoristy sjednáno. Proto pokud byste oslovili jinou pojišťovnu, s problémem vám nijak pomoci nedokáže. Jen vás odkáže právě na tu pojišťovnu, kde bylo povinné ručení sjednáno.

Co je vůbec v moci ČKP, když do databáze Bonus/Malus zasáhnout nesmí?

Databáze škodního průběhu pojištění odpovědnosti z provozu vozidla samozřejmě není jedinou agendou, která se pojí s odškodněním po nezpůsobené dopravní nehodě. Proto nelze říci, že by Česká kancelář pojistitelů ČKP byla bezzubá. 

Odškodnění
Odškodnění

V  moci ČKP je například odškodnit oběť dopravní nehody v případě, že viník jel vozem, který buď neměl sjednáno havarijní pojištění, anebo z místa nehody ujel, aniž by byl identifikován. Připravili jsme pro vás informace o tom, jak probíhá odškodnění dopravní nehody v případě, že viník nemá povinné ručení.

Možná se budou hodit kontakty na pojišťovny

Třeba si právě říkáte, že zkontrolujete své záznamy v databázi Bonus/Malus. Abyste ušetřili čas vyhledáváním kontaktů na jednotlivé pojišťovny, přinášíme vám tabulku s e-mailovými kontakty tak, jak je nashromáždila právě ČKP.

Tabulka: Kontakt na pojišťovny poskytující povinné ručení a s oprávněním zapisovat do databáze Bonus/Malus

Allianz pojišťovna

stiznosti@allianz.cz 

AXA pojišťovna a.s.

reklamace.bm@axa.cz 

Česká podnikatelská pojišťovna

info@cpp.cz 

Generali Česká pojišťovna

DOTAZY_BMS_GCP@generaliceska.cz 

ČSOB Pojišťovna

reklamace.bm@csobpoj.cz 

Direct pojišťovna

info@direct.cz 

Kooperativa pojišťovna

reklamacebms@koop.cz 

Slavia pojišťovna

info@slavia-pojistovna.cz 

UNIQA pojišťovna

info@uniqa.cz 

Hasičská vzájemná pojišťovna

info@hvp.cz 

Pillow pojišťovna

info@mypillow.cz 

Pojišťovna VZP

spauto@pvzp.cz

Zdroj: ČKP, URL: https://www.ckp.cz/o-povinnem-ruceni/informace-k-databazi-bonus-malus

5/5 - (1 vote)

Monade.cz

Jsme internetový magazín Monade. Publikujeme rady, tipy, novinky, srovnání, testy, recenze aj. Náš tým je složen z mladých lidí. Píšeme o různých tématech, podle toho, o co se daný redaktor právě zajímá. Všechny informace jsou ověřeny a podloženy skutečnými daty.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..