Co dělat, když se záznamy pojišťovny neshodují se skutečností?
Škodní průběh pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, ve zkratce nazýván jako „bonus/malus“, je důležitou databází pro výpočet ceny povinného ručení a havarijního pojištění na následující období. Jenže co dělat, když zjistíte, že se vaše záznamy v databázi bonus/malus neshodují se skutečností?
Bonus a malus povinného ručení
Pokud zatím nejste zkušeným motoristou a databázi o škodním průběhu pojištění odpovědnosti z provozu vozidla neznáte nijak detailně, doporučujeme článek, který detailně, ale přitom jednoduše vysvětluje malusy a bonusy povinného ručení. Zde se dozvíte nejen o jejich významu a výpočtu, ale i o možnostech je převést nebo o tom, která pojišťovna umí jít s bonusy nejvýše (nejvíce zlevnit povinné ručení).
Co je obsahem databáze Bonus/Malus a kdo z ní vydává motoristům výpis
Jak jsme zmínili, databáze bonusů a malusů spojených s povinným ručením (a zprostředkovaně též s havarijním pojištěním) slouží ke sjednání výše pojistného na následující období (většinou rok). V databázi jsou zaznamenány tři druhy informací spojených s motoristy:
- přehled jednotlivých pojištění s identifikací pojišťovny
- doba trvání jednotlivých pojištění
- přehled případných pojistných událostí.
O výpis z dané databáze je vždy nutno požádat tu pojišťovnu, u níž má nebo měl motorista sjednáno povinné ručení v té době, za niž výpis požaduje. Výpis umožní motoristovi jednak zkontrolovat záznamy, které jsou o něm v databázi vedeny, jednak v případě odchylek od skutečnosti nechat zjednat nápravu. Na výsledné ceně povinného ručení a havarijního pojištění se totiž může oprava informací v databázi promítnout zlevněním i v řádu tisíců korun.
Provozovatelem databáze Bonus/Malus je ČKP
Samotnou databázi, v níž se zaznamenává škodní průběh pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, spravuje Česká kancelář pojistitelů (ČKP). Pravidla provozu této databáze jsou stanovena v zákoně č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, konkrétně v oddílu třetím (§18 – §24). A vypadají cirka následovně: údaje do databáze Bonus/Malus mohou vkládat pouze pojišťovny – takže ČKP sama o sobě nemá možnost v databázi provádět jakékoliv změny.
Proto pokud by se stalo, že ve výpisu najdete informace, které se neshodují se skutečností, vždycky je nutné o nápravu požádat tu pojišťovnu, která vám výpis vystavila, a v jehož obsahu jste tento rozpor našli. Pouze ta pojišťovna, která výpis vyhotovila, je schopná situaci prověřit a realizovat opravy v databázi.
Každá z pojišťoven smí totiž vstupovat pouze do toho časového úseku, v němž u ní bylo povinné ručení na rodné číslo daného motoristy sjednáno. Proto pokud byste oslovili jinou pojišťovnu, s problémem vám nijak pomoci nedokáže. Jen vás odkáže právě na tu pojišťovnu, kde bylo povinné ručení sjednáno.
Co je vůbec v moci ČKP, když do databáze Bonus/Malus zasáhnout nesmí?
Databáze škodního průběhu pojištění odpovědnosti z provozu vozidla samozřejmě není jedinou agendou, která se pojí s odškodněním po nezpůsobené dopravní nehodě. Proto nelze říci, že by Česká kancelář pojistitelů ČKP byla bezzubá.
V moci ČKP je například odškodnit oběť dopravní nehody v případě, že viník jel vozem, který buď neměl sjednáno havarijní pojištění, anebo z místa nehody ujel, aniž by byl identifikován. Připravili jsme pro vás informace o tom, jak probíhá odškodnění dopravní nehody v případě, že viník nemá povinné ručení.
Možná se budou hodit kontakty na pojišťovny
Třeba si právě říkáte, že zkontrolujete své záznamy v databázi Bonus/Malus. Abyste ušetřili čas vyhledáváním kontaktů na jednotlivé pojišťovny, přinášíme vám tabulku s e-mailovými kontakty tak, jak je nashromáždila právě ČKP.
Tabulka: Kontakt na pojišťovny poskytující povinné ručení a s oprávněním zapisovat do databáze Bonus/Malus
Allianz pojišťovna |
stiznosti@allianz.cz |
AXA pojišťovna a.s. |
reklamace.bm@axa.cz |
Česká podnikatelská pojišťovna |
info@cpp.cz |
Generali Česká pojišťovna |
DOTAZY_BMS_GCP@generaliceska.cz |
ČSOB Pojišťovna |
reklamace.bm@csobpoj.cz |
Direct pojišťovna |
info@direct.cz |
Kooperativa pojišťovna |
reklamacebms@koop.cz |
Slavia pojišťovna |
info@slavia-pojistovna.cz |
UNIQA pojišťovna |
info@uniqa.cz |
Hasičská vzájemná pojišťovna |
info@hvp.cz |
Pillow pojišťovna |
info@mypillow.cz |
Pojišťovna VZP |
spauto@pvzp.cz |
Zdroj: ČKP, URL: https://www.ckp.cz/o-povinnem-ruceni/informace-k-databazi-bonus-malus