Jak na vlastní e-shop
Vlastní e-shop může mít v současnosti prakticky každý. Důležité je ale umět si z mnoha e-shopových řešení vybrat to pravé. Jaké jsou možnosti a jak vlastně založení internetového obchodu vypadá a co všechno obnáší?
E-shop pohledem zákona
Z hlediska byrokracie vás přílišná náročnost nečeká. V základu vám totiž stačí založení živnosti. K zisku živnostenského oprávnění přitom je dostačující i splnění všeobecných podmínek pro živnost volnou.
Kromě toho musíme z hlediska zákona dostát i jiným povinnostem: Zaměřit se na GDPR, smluvně si ošetřit své dodavatele a mít správně napsané vlastní obchodní podmínky. Mimo nich nezapomeňte ani na další informace, které o sobě jakožto podnikateli musíte povinně zveřejnit.
Lze předpokládat, že provoz malého e-shopu budete zvládat sami, takže v tomto případě nebude potřeba přibírat vlastní zaměstnance, což by vám přineslo povinnosti další.
Obchodní strategie
Každý podnikatel si přirozeně musí na začátku rozmyslet, co vlastně bude prodávat. Jakmile budete mít jasno, je načase přemýšlet i o cílech vašeho podnikání. Rozhodně si totiž nemůžeme myslet, že jedinou konkurenční výhodou musí být za všech okolností jen nízká cena.
Technologické řešení
V otázce, jak založit e-shop přichází tak na řadu vlastní technologické řešení na řadu až později. V zásadě máme dvě možnosti: Buď si vybereme řešení zdarma nebo za úplatu. Tzv. open source platformy však mají svoje nemalá úskalí:
Špatně se modifikují, často neodpovídají tuzemskému prostředí a s otazníkem je i jejich zabezpečení.
V případě, že máme k dispozici omezený rozpočet, pravděpodobně nesáhneme pro e-shopu na míru. Ten vyžaduje čas i nemalé finanční investice. Hodí se tak spíše pro zavedené značky, u nichž majitelům stávající řešení už nevyžaduje a potřebují další funkce.
E-shop k pronájmu pro začínající podnikatele
Placený systém poskytne jednak více bezpečí a jednak i větší komfort. Pokud na začátku nechceme příliš investovat, vhodnou alternativou jsou e-shopy k pronájmu. Pronajímané e-shopy fungují na bázi hotové platformy, kterou někdo naprogramoval, odladil a teď ji za drobnou úplatu, zpravidla měsíční, nabízí k dalšímu využití.
Uvnitř na vás čeká přehledná administrace, ve které si zařídíte vše potřebné: Naimportujete si jednotlivé produkty a jejich popisky i fotografie, nastavíte si požadované možnosti dopravy a platby, případně i možnost nastavení nejrůznějších slev.
Součástí systému pak jsou i analytické nástroje, které vám pomohou se SEO. Tuzemská řešení už počítají s ryze lokálními specifiky. Přednastavené tak jsou správné sazby DPH a samozřejmostí je i lokalizace do češtiny. Volitelně však nabízí celá řada dodavatelů i jiné jazykové mutace.
Nemusíte tak mít znalosti programování, abyste mohli internetový obchod účinně spravovat. Případné technické problémy s vámi ochotně vyřeší podpora.
Důležité je ještě upozornit na to, že levný pronájem e-shopu ve výsledku až tak levný být nemusí. Ověřte si, zda posléze nebudete platit za nejrůznější aktualizace nebo vylepšení.
Stejně tak počítejte s tím, že celý systém musí na něčem fungovat a pravděpodobně si tedy budete platit ještě vlastní doménu a hosting.
Budoucnost našeho e-shopu
Pronájem e-shopu je ve většině případů optimální řešení pro malé i střední podnikatele. Obsahuje dostatečné množství funkcí na to, abyste si s ním v těchto měřítkách vystačili. A vzhledem k výši ceny za pronájem si na sebe záhy začne úspěšně vydělávat.
Autor: Zoner inShop – tvorba a pronájem e-shopu