Work life balance – co to je a jak na to?
Je pro vás práce zároveň i vaším koníčkem? Gratulujeme, máte obrovské štěstí! V naprosté většině případů tomu tak ale není. Pak nezbývá než najít optimální work life balance – rovnováhu mezi koníčky, rodinou a osobním životem na straně jedné a zaměstnáním či prací na straně druhé. Máme pro vás tipy, jak na to.
Work life balance – co to je?
Obvykle se dozvíte, že jde o rovnováhu mezi životem a prací. Není to ale dobrá definice hned z několika důvodů. I práce je život, že? A rovnováha je navíc velice delikátní pojem, v zásadě pouze teoretický. V praktickém životě není téměř nic statické a pevně dané. Work life balance bychom česky nejlépe mohli definovat jako dynamický proces hledání a udržování rovnováhy (balance) mezi všemi složkami života, které jsou pro nás samotné důležité.
Přitom platí, že pro každého z nás je to něco jiného – někdo upřednostňuje osobní život, rodinu a koníčky (a pracovní dobu vnímá pouze jako nutné zlo, jak si opatřit finanční prostředky k přežití), opačný extrém pak představují workoholici, kteří v zásadě žijí pouze prací. Ponechme prozatím stranou, že ani jeden z těchto extrémů není z hlediska duševního zdraví optimální – pouze zmíníme, že i priority nás samotných se v průběhu života mění a vyvíjejí.
Z toho důvodu je vhodnější pohlížet na work life balance právě jako na živý proces než na jakýsi ideální stav.
Pracovní doba a osobní život – taktika pěti „Z“
Nestíháte? I mimo pracovní dobu myslíte na pracovní záležitosti? Nebo už pomalu zapomínáte na to, jak vypadají vaši přátelé a známí? Pak nejspíš váš work life balance není v pořádku. Vyzkoušejte pro začátek taktiku pěti „Z“. Jde o několik jednoduchých kroků:
- Zastav se – vyhraďte si v osobním volnu čas, kdy nebudete ničím a nikým rušení.
- Zamysli se – poohlédněte se za svým životem, prací, její náplní a pracovní dobou. Stejně tak se zamyslete nad svým rodinným a osobním životem.
- Zrekapituluj – vyhodnoťte, co je pro vás důležité i to, co funguje, a co ne. Vyhovuje vám pracovní doba? Máte čas na domácnost, rodinu, přátele a koníčky? Prokrastinujete – a pokud ano, dokážete určit příčinu a odstranit ji?
- Znovu přehodnoť – ve světle předchozích zjištění upravte své dosavadní priority. Pokud se pohybujete na „workoholické straně spektra“ (viz výše), zkuste si uvědomit přinejmenším to, že díky odpočinku formou činnosti, která vás baví a naplňuje, budete v práci výkonnější a efektivnější.
- Zrealizuj – pokud dojdete k závěru, že vám nevyhovuje pracovní doba nebo podmínky, proberte se to se svým nadřízeným. Řešením může být přechod na režim pružné pracovní doby, home office nebo i změna zaměstnání.
Tipy pro vylepšení work life balance
Jak jsme zmínili výše, každý z nás má jinak nastavené priority a míru svobody v zaměstnání či volném čase – pro každého z nás vypadá rovnováha mezi pracovní dobou a osobním životem zcela odlišně. Proto následující tipy berte s rezervou a spíše jako možnou inspiraci.
- Buďte plně přítomní v daném okamžiku – pokud něco děláte, dělejte to naplno. Na danou činnost se koncentrujte, nepřeskakujte, nemyslete na to, co bylo nebo bude, nenechte se pokud možno rozptylovat. Budete efektivnější a získáte více času.
- Delegujte – pokud máte tu možnost, naučte se říkat ne a přenechávejte pracovní úkoly kolegům, kteří na ně mají čas a prostor. Zvlášť, pokud plýtváte svým potenciálem na rutinní či administrativní činnosti.
- Prioritizujte – sepište si své pracovní činnosti i aktivity, kterým se věnujete v osobním životě, a přiřaďte jim čísla podle důležitosti. Možná zjistíte, že trávíte až příliš času tím, co mohlo klidně počkat.
- Nenoste si práci domů – zvlášť, pokud vám za to nikdo neplatí. Místo toho se raději zkuste se zaměstnavatelem dohodnout na flexibilní pracovní době nebo home office.
- Vypněte a relaxujte – vyhraďte si alespoň jednu hodinu denně jako nepracovní. Dělejte a myslete na cokoliv, co nesouvisí s vaší prací. Pokud půjdete venčit psa, ale během procházky se vám myšlenky zatoulají k firemnímu meetingu, už netrávíte nepracovní hodinu.
Pokud hledáte nástroj na evidenci svých aktivit a chcete si lépe organizovat svůj pracovní čas, můžete vyzkoušet projektový nástroj Lamael, který vám pomůže s evidencí vykonané práce, jednání a schůzek a jehož součástí je i užitečná agenda Aktivity.
A jedno pseudofilozofické moudro na závěr. Život máte jenom jeden – stejně jako čas, který ho vyměřuje. Naložte s ním tak, aby vás to nemrzelo.