Finance

Práce v době koronavirové: Co by měli zaměstnanci vědět a na co mají nárok?

Nový typ koronaviru, který způsobuje nemoc covid-19, během pár měsíců obrátil svět naruby. Jednotlivé státy začaly přijímat drastická opatření, která mají zpomalit šíření nemoci. Bohužel mezi opatření patří i zavírání mnohých podniků, což se dotklo statisíců živnostníků, zaměstnanců a zaměstnavatelů. Někteří prakticky přišli ze dne na den o práci a zdroj příjmů, jiní museli zůstat doma s dětmi. Ti „šťastnější“ pak mohli pracovat v rámci home office. Jaká je situace zaměstnanců? Na co mají nárok a co by měli o současné době vědět? 

„Nevím, jestli se ještě budu mít kam vrátit“

Výjimečná opatření a nouzový stav mají vliv na pracovní život statisíců zaměstnanců po celé České republice. Jedním z nich je i paní Vlaďka z Opavy. Ta pracovala jako store manažerka jedné textilní firmy prodávající luxusní obleky a doplňky. Společně s kolegyní se střídaly v krátkém a dlouhém týdnu a první měsíce letošního roku nic nenasvědčovalo tomu, že by se mělo něco v nadcházejících dnech změnit.

Pamatuji si celkem dobře, že mě nad ránem vzbudila SMS od dcery, která psala, že se od zítřka zavírají všechny obchody a já tak nemusím do práce. Byla jsem rozespalá a SMS jsem nevěnovala příliš pozornosti. Ráno jsem tak klasicky vstala s budíkem a šla se chystat na směnu. Za pár minut se ale rozezvonil mobil. Volala majitelka prodejny, která mi sdělila, že do práce teď vzhledem k vládnímu opatření pár týdnů nepůjdu. Prý bude informovat, jak se situace vyvíjí a dá mi zavčas vědět. 

O tom, jestli jsem doma „za sto procent“ nebo jestli vůbec nějaké peníze dostanu, nepadla ani řeč. Naštěstí jsem výplatu dostala. Byla ale ponížená o odměny a stravenky. Doma jsem už více než měsíc a stále nevím, jestli ještě budu mít kam nastoupit. Majitelka mě ani kolegyni zatím nekontaktovala. Věřím, že ani pro ni to není příjemná situace a sama přemýšlí, jak s ní naložit tak, aby to bylo pro všechny strany co nejméně bolestivé. Jestli firmu udrží nebo bude muset zavřít, to je zatím ve hvězdách,“ uzavírá své vyprávění Vlaďka.

Na to, co udělá koronavirus s českou ekonomikou se podíval i článek na euro.cz.

Na aktuální situaci reaguje dotační program Antivirus

Zaměstnavatel Vlaďky zareagoval zavřením provozovny v souladu s vládním nařízením. Prodejna, kde Vlaďka pracuje, se totiž nachází ve velkém opavském obchodním centru. Protože ale Vlaďce vznikla překážka v práci, má nárok na náhradu ve výši průměrného výdělku. A to se může stát pro některé menší firmy a podniky likvidační. Proto pod taktovkou Ministerstva práce a sociálních věcí vznikl dotační program Antivirus, který se ale do podvědomí veřejnosti vryl zejména pod německým označením „kurzarbeit“. Ten firmám, jako je ta Vlaďčina, umožňuje pokrýt část mezd, aby nemusely propouštět.

Příspěvek existuje ve dvou režimech:

  1. Karanténa nařízená zaměstnancům: Náhrada mzdy nebo platu bude v tomto případě vyplácena ve výši 60 procent průměrného vyměřovacího základu. Zaměstnavateli bude poskytnut příspěvek v plné výši vyplacené náhrady mzdy.
  2. Uzavření provozu:  Náhrada mzdy nebo platu je zaměstnanci vyplácena ve výši 100 procent. Zaměstnavatel dostane příspěvek ve výši 80 procent vyplacené mzdy.
Antivirus program
Antivirus program

Jaké jsou povinnosti zaměstnavatele?

Pokud by nebylo nutné provozovnu uzavřít, má zaměstnavatel povinnost vytvořit bezpečné a zdraví neohrožující pracovní prostředí a pracovní podmínky vhodnou organizací bezpečnosti práce a přijímáním opatření k předcházení rizikům. Mezi tato opatření mohou zaměstnavatelé zahrnout například osvětu zaměstnanců týkající se hygieny, zvážit častější úklid a dezinfekci prostor, či vybavit zaměstnance ochrannými prostředky (dezinfekce, respirátory atd.). 

Zaměstnavatel je dále povinen přizpůsobovat opatření měnícím se skutečnostem, kontrolovat jejich účinnost a dodržování a zajišťovat zlepšování stavu pracovního prostředí a pracovních podmínek. Na druhou stranu ale neexistuje žádné aktuální nařízení týkající se množství, způsobu či prostředků k zajištění ochrany zdraví v souvislosti s koronavirem. Jak se k situaci zaměstnavatel postaví, je proto čistě v jeho režii.

Co když jste skončili na home office?

Práce z domu, tzv. home office, je v návaznosti na pandemii koronaviru velmi často skloňované téma. Řada zaměstnavatelů totiž povolila svým zaměstnancům vykonávat práci z pohodlí domova, což má za cíl snížit riziko přenosu virové infekce mezi jednotlivé členy firmy. I pro home office ale platí určitá pravidla. Je třeba vědět, že zaměstnanec pobírá mzdu nebo plat v plné výši. Nemá ale nárok na stravenky, mzdu, plat nebo náhradní volno za práci přesčas, stejně tak jako náhradní volno, náhradu mzdy či příplatek za práci ve svátek.

Home office nelze zaměstnanci nařídit, pouze doporučit. Ideálně formou dohody, která ale není povinná. Pro zaměstnance ale stále platí limity maximální délky pracovní doby (stanovená týdenní pracovní doba), a tím je také omezen zaměstnavatel při přidělování množství práce či při předávání množství materiálu ke zpracování. Zaměstnavatel by měl rozdělovat úkoly tak, aby byly zvládnutelné ve standardní pracovní době.

Home office
Home office

Musíte se starat o dítě a nemůžete chodit do práce

Uzavřením škol se situace pro řadu rodičů ještě více zkomplikovala. Pokud doma máte dítko, které ještě nevydrží samo, máte nárok na ošetřovné. Nově na něj mají nárok rodiče dětí až do 13 let, a to po celou dobu, co zůstanou uzavřené školy. Pokud se ovšem rodiče starají o hendikepované dítě, neplatí žádná věková hranice. 

Při ošetřovném se zaměstnanci vyplácí 60 procent z takzvaného „redukovaného denního vyměřovacího základu“. O tom, jak vysoké bude ošetřovné ve vašem případě, informuje kalkulačka na stránkách MPSV. Horkou novinkou, která se s ošetřovným v době pandemie koronaviru pojí, je návrh ministryně Maláčové, která chce prosadit navýšení ošetřovného na 80 % denního vyměřovacího základu. 

Péče o dítě
Péče o dítě

Navýšení by mohlo platit zpětně od prvního dubna. Návrh by měl být projednán Vládou v pátek 17. 4. 2020. Pokud ho Vláda schválí, měl by se dostat k projednání v Poslanecké sněmovně následující týden.

Tento článek vznikl v rámci spolupráce s půjčkovými srovnávači CoolPůjčky.cz, PůjčkyHned.cz a Půjčky.cz.

5/5 - (1 Hodnocení)

Monade.cz

Jsme internetový magazín Monade. Publikujeme rady, tipy, novinky, srovnání, testy, recenze aj. Náš tým je složen z mladých lidí. Píšeme o různých tématech, podle toho, o co se daný redaktor právě zajímá. Všechny informace jsou ověřeny a podloženy skutečnými daty.

Jeden myslel na “Práce v době koronavirové: Co by měli zaměstnanci vědět a na co mají nárok?

  • Já mám už od podzimu home office, což je na jednu stranu super, ale na druhou vidím, že ta efektivita není taková a kolikrát sedím u počítače celý den, abych odvedla práci, kterou jsem zvládla v kanceláři za 8 hodin. Nedávno jsem narazila na zajímavý článek ohledně efektivity, tak jsem si udělala svůj pracovní koutek a opravdu se snažím být maximálně efektivní, tak se to trochu zlepšilo, ale když na mě zapípá pračka, že je vyprané prádlo, tak si udělám další pauzu 😀 .

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..