Mají vaše děti problémy s psaním a čtením háčků a čárek?
Některé děti mají potíže se psaním a čtením háčků a čárek nad písmeny. V praxi to znamená, že například nijak nerozlišují písmeno A a Á. Jak tento problém vzniká a jak jej odstranit?
Jak tento problém s učením vzniká?
Problémy se psaním a čtením háčků a čárek mohou spočívat ve špatné technice učení. Děje se tak tehdy, když učitel (nebo třeba rodič) špatně vyslovuje jednotlivé samohlásky. Například ukáže na písmeno A a vysloví jej jako Á. Dítě je tím pádem zmatené a nedokáže rozpoznat, kdy má číst samohlásku krátce a kdy dlouze.
Dítě může mít problémy s rozpoznáváním také při čtení. Čárku nebo háček nad písmeny nerozezná a je rádo, že text nějakým způsobem vůbec přečte. Nedokáže tedy těmto věcem věnovat dostatek pozornosti.
Jak tento problém správně řešit?
V prvé řadě je třeba si dávat velký pozor na to, abychom správně vyslovovali jednotlivá písmena v jejich zvukové podobě. Písmeno A je třeba číst jako A. Písmeno M jako M, nikoliv jako eM. A tak podobně.
Také je třeba s dětmi důsledně trénovat krátké a dlouhé slabiky. Jakmile dětem přestanou dělat potíže samohlásky a slabiky, můžeme přejít na kratší slova. Důležité je také vše důsledně trénovat jak při psaní, tak i při čtení. Tyto dvě disciplíny spolu totiž velmi úzce souvisí.
Při trénování psaní je rovněž vhodné dítě naučit, že jakmile napíše dlouhou samohlásku, ihned napíše i patřičné znaménko na písmeno. Pokud se dítě naučí doplnit háčky a čárky až po celém napsaném slovu, snadno na to zapomene a může dělat chyby.
Tak jako u každého učení, i v tomto případě je třeba se obrnit notnou dávkou trpělivosti. Buďte k dětem empatičtí a chvalte je za každý drobný pokrok. Více informací ze světa vzdělávání najdete na www.basic.cz.