Ostatní

Jak se stát virtuální asistentkou: 7 základních kroků

Toužíte po flexibilní práci na volné noze, kterou můžete vykonávat klidně z pohodlí domova? Pak je pro vás kariéra v oblasti virtuální asistence ta pravá. Pojďme si ukázat, jak s ní začít. 

Virtuální asistentka nebo asistent je pochopitelně člověk z masa a kostí, jen pracuje ve virtuálním prostoru – tedy převážně na internetu. Ani to ale není pravidlem a přesnější by asi bylo označení „asistent na dálku“. Jeho úkolem je za klienty vykonat nějakou práci. 

Říká se, že co neumíte nebo nestíháte, máte na někoho delegovat – ten někdo je právě virtuální asistentka. Ta se tím pádem musí dobře vyznat v nějaké konkrétní problematice či mít v malíčku nějakou dovednost

1. krok: Definice dovedností 

Abyste mohli někomu asistovat, musíte něco umět. Před tím, než začnete shánět klienty, si tedy definujte, co jim můžete nabídnout – umíte dělat účetnictví, spravovat sociální sítě, psát marketingové články nebo třeba vytvářet grafiku. Nebo dokonce všechno najednou? 
Vytváření video obsahu

Pokud si nejste jistí, že máte danou oblast pod kontrolou natolik, abyste bez pomoci zvládli plnit úkoly, které se jí týkají, doplňte si nejdříve vzdělání pomocí kurzů, workshopů, četbou knih, online návodů apod. Nikdy nenabízejte, co neumíte, nekompetentní virtuální asistentka si jen pošramotí pověst. Začněte klidně s jednou službou, kterou ovládáte dobře, a postupně si osvojte i nějaké další. 

Kromě toho byste měli mít dobré komunikační a organizační schopnosti, zvládat si řídit pracovní harmonogram a bez problémů pracovat s počítačem a potřebnými online nástroji. 
2. krok: Cenotvorba 

Naceňování vlastních služeb by bylo téma na samostatný článek. Důležité je se nepodceňovat. Zohledněte všechny své náklady i své zkušenosti, znalosti a už dosažené výsledky a řekněte si o takovou částku, která vám umožní žít si na dostatečné úrovni, nejen živořit „od výplaty k výplatě“.  

Myslete na to, že jako živnostník nemáte placenou dovolenou a stonáte taky úplně zadarmo. To by vám měla vykompenzovat adekvátní částka za vaše služby.  
3. krok: Kvalitní sebeprezentace 

Virtuální asistenti se musí umět prodat. Vytvořte si proto přehledný životopis, ze kterého bude jasně patrné, co spoluprací s vámi klient získá, s čím mu pomůžete. K získávání klientů se vám budou hodit i vlastní webové stránky s ukázkou vašich dovedností a referencemi od předchozích klientů nebo zaměstnavatelů. Pokud ale web vytvořit neumíte, prezentujte se klidně jen profilem na LinkedIn nebo životopisem v pdf. 
4. krok: Cílová skupina 

Stejně jako když prodáváte produkt, musíte mít jako virtuální asistent jasno v tom, kdo je váš ideální zákazník – na koho své služby cílíte. Můžete se zaměřit na určitý druh podnikání nebo specialistů, kteří by mohli potřebovat vaše služby. 

Rozhodněte se, zda chcete nabízet obecnou virtuální asistenci, jako je domlouvání schůzek, plánování harmonogramu a vyřizování korespondence. Nebo se specializujte na konkrétní oblast, jako jsme to psali výše (tato strategie je za nás vždycky lepší). Každopádně vždy jasně definujte, co nabízíte. 
5. krok: Hledání klientů 

Svou cílovou skupinu se pak nebojte oslovovat napřímo. Představte jim, co umíte, kolik času jim ušetříte a přijdete životopis. Bude asi chvíli trvat, než vás lidé začnou oslovovat sami a budete i čelit odmítnutím, ale nenechte se odradit. 

Pomoci vám může i registrace na platformách jako je Na volné noze. V zahraniční jsou i přímo platformy s nabídkou virtuálních asistentů, takže pokud ovládáte nějaký jazyk natolik dobře, že byste v něm mohli pracovat, nabídněte své služby i tam. 

Nedílnou součástí našeho života jsou i sociální sítě. Můžete si tedy vytvořit například instagramový profil, kde budete prezentovat, co umíte pomocí užitečných rad, tipů a návodů, které slouží jako malá ochutnávka služeb zdarma. Takto můžete nalákat potenciální klienty, kterým ukážete, že svému oboru rozumíte. Navíc všichni milujeme, když nejdříve dostaneme něco zadarmo. O LinkedInu už jsme se zmiňovali, ten si založte. 
Hledání klientů na sociálních sítích

Webová stránka, kam navíc pravidelně přidáváte zajímavé články s ohledem na SEO a obsahový marketing, vám pochopitelně také pomůže přivádět zákazníky a působí jako vaše vizitka. 

Nezapomínejte ani na networking. Zapojte se do online komunit a fór zaměřených na virtuální asistenty, kde můžete sdílet své zkušenosti, učit se od ostatních a získávat kontakty. Rozhoďte také sítě prostřednictvím svých známých a rodiny, ať vás případně někomu doporučí jako virtuální asistentku. 
6. krok: Udržení stávajících klientů 

Úspěch virtuálních asistentů závisí na schopnosti budovat dlouhodobé vztahy se zákazníky. To zahrnuje kvalitní komunikaci, dodržování termínů, profesionální přístup a schopnost se přizpůsobit potřebám klienta. 
7. krok: Doplňování znalostí 

Jako v každém oboru i při práci virtuální asistentky si musíte neustále doplňovat znalosti. Svět se rychle mění a vy musíte být (co se týče vašeho oboru) v obraze. Sledování novinek, čtení odborné literatury nebo i absolvování kurzů vás rozhodně posune vpřed a vy si budete moci snadněji zvýšit vaši hodinovou sazbu.  

Na závěr ještě dodáme, že si musíte věřit. Vykašlete se imposter syndrom a vystupujte sebevědomě, ale s patřičnou pokorou. On vám zákazník hlavu neutrhne, když řeknete, že tady si nejste jisti a museli byste si to ještě ověřit. Jakmile se do práce virtuální asistentky opravdu pustíte, budete se rychle zlepšovat. 

5/5 - (2 Hodnocení)

Monade.cz

Jsme internetový magazín Monade. Publikujeme rady, tipy, novinky, srovnání, testy, recenze aj. Náš tým je složen z mladých lidí. Píšeme o různých tématech, podle toho, o co se daný redaktor právě zajímá. Všechny informace jsou ověřeny a podloženy skutečnými daty.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..