Novoroční výprodeje pravidelně zatěžují peněženku téměř tolik jako Vánoce

Slevových akcí je od konce listopadu do poloviny února hned několik. Black Friday, Cyber Monday, slevy předvánoční, výprodeje novoroční a hned na to ještě Valentýn. Mezi tím vším začínají first minute rezervace dovolených. Na první pohled skvělé období pro všechny spotřebitele, kteří hledají nákupy za nejlepší ceny. Ale je nutné se zamyslet i nad tím, že výdaje se koncentrují do necelých tří měsíců.

Elektronika, bílé zboží, móda, obuv nebo parfémy

Podle Michala Hardyna, odborníka na business v digitálním světě, který poskytl informace webu Investujeme.cz, se lidé v novoročních výprodejích soustřeďují na nákup zboží z kategorií elektronika, bílé zboží, móda, obuv nebo parfémy. Slevy se většinou podle jeho pozorování pohybují od 25 do 70 %.

Z internetového obchodu Kasa.cz zaslali pro stejný web informaci, že: „Ve výprodejích mají lidé největší zájem o velké domácí spotřebiče, především o pračky, sušičky a myčky. Dále pak o mobilní telefony a notebooky1. Všechny zmíněné kategorie znamenají nákupy v řádu několika tisíc korun za položku.

Za tři měsíce nakoupit na celý rok (i déle)

Příjmy máme většinou rozloženy do 12 termínů v roce. Ale období slev před Vánoci a po nich je výrazně kratší, za tu dobu dostaneme dvě až tři výplaty, někdo ještě půlku třináctého platu. Z  několika málo výplat máme uhradit nákupy na velmi dlouho dopředu (když se bavíme o pračkách, myčkách nebo lednicích), výprodeje se navíc přimíchají do doby po velkých vánočních výdajích.

Vzhledem k tomu, že se do toho všeho přidají ještě i first minute rezervace zájezdů na letní, podzimní i zimní dovolené následující sezony, je nápor na peněženky prostě ohromný. Kdo s tím počítá a má předem naspořeno, je ve velké výhodě.

Kupovat ve výprodejích na dluh?

Lidé, kteří na více výdajů připraveni nebyli, jsou nuceni přemýšlet nad půjčkou či nad nákupem na splátky, zvažovat, zda se vyplatí či nikoliv. Na to není možné dát univerzální dopověď, ale v neštěstí stačí držet se jedné základní zásady: pokud pokukujete jen po nějaké zábavní elektronice, nové kabelce (když jich doma máte několik), módním outfitu nebo super nových chytrých hodinkách, rozhodně na půjčku zapomeňte. Nemusíte mít všechno, co je právě v módě (přestože vám reklamy tvrdí opak), a už vůbec ne na dluh.

Jestliže se však se jedná o zboží, které opravdu potřebujete k životu (lednice, pračka, nábytek) a které vám bude sloužit déle, než je doba trvání úvěru, dává levná půjčka na nákup za výprodejové ceny smysl. Vždy dodržujte 10 zásad, díky kterým se vyhnete předlužení. S půjčkami rozhodně není legrace.

Jestliže máte dostatečně velký příjem na budoucí splátky, a jestli najdete půjčku levnější, než je celková sleva (spousta půjček je dnes zcela zdarma nebo jen za malý poplatek), není důvod váhat. Věcí si budete užívat dřív, než jste na ně našetřili, postupně splatíte a v užívání budete pokračovat i dlouho po splacení úvěru. Pro další rok si ovšem začněte tvořit rezervy, přece jen je to jistější a ve výsledku i pohodlnější.

Propočet financí

Jak se v tom slevovém mišmaši vyznat?

Veškeré dění okolo slevových akcí je od konce listopadu do poloviny prosince celkem náročné a jen velmi těžko si v něm spotřebitel dokáže udržet přehled, pokud by měl zkoumat nabídky procházením webovek jednotlivých obchodů a listováním papírovými letáky.

Proto vznikají projekty, na jejichž webových stránkách se koncentrují informace o slevách na jedno místo, a to po celý rok. Za všechny zmiňme například Letákomat.cz nebo Kimbino.cz. Všechny letáky jsou tu na jedné adrese, stačí si je jen v klidu procházet a plánovat nákupy. Některé obchody nebo srovnávače cen zboží nabízejí tzv. hlídací psy či roboty. Jakmile cena vámi předem vybraného zboží klesne pod vámi stanovenou částku, dostanete informaci, že se tak stalo. A můžete nakupovat.

Je to opravdu sleva?

Kdo má zboží vyhlídnuté již delší dobu a čeká na jeho novoroční slevy, tak dokáže porovnat, zda je v akci opravdu levnější, než bylo v předchozím období. A pro všechny ostatní je tu několik rad, jak nenaletět na „slevové“ triky obchodů.

Například statistika webu Heureka.cz ukazuje, že průměrné slevy při novoročních výprodejích jsou u nás jen 25 %. Jak prodejci kouzlí s čísly, to vědí lidé z Heuréky.cz vědí a prozradili to i webu Aktuálně.cz. Jistě poučné čtení, než se zapojíte do novoročního výprodejového šílenství!

Monade.cz

Jsme internetový magazín Monade. Publikujeme rady, tipy, novinky, srovnání, testy, recenze aj. Náš tým je složen z mladých lidí. Píšeme o různých tématech, podle toho, o co se daný redaktor právě zajímá. Všechny informace jsou ověřeny a podloženy skutečností.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..