Filmy ve výuce jazyka nejen na konci června!

Všichni milujeme filmy. A filmový průmysl je velkým důkazem toho, že dobrý film může mít obrovský dopad jak na jednotlivce, tak na celou společnost. A taky na jazykovou třídu, ať už učíte pomaturitní studenty nebo třeba firemní kurzy angličtiny!

Filmy zkrátka dělají výuku jak efektivní, tak i zábavnou. Snad proto, že je v nás tak nějak zakořeněná myšlenka toho, že film máme za odměnu. Zpravidla ke konci školního roku se studenti mohou dívat ve školách na filmy, protože „už se není co učit“. Film znamená oddech, přestávku.

Ale – co kdyby vám někdo ukázal možnost, jak zapojit filmy do výuky, tak, aby byly součástí učebních osnov a studenti z nich načerpali minimálně tolik dovedností, jako z (ne vždy tolik zábavných) učebnic?

PELICAN už takhle baví několik generací studentů a dokazuje, že to jde! A to i bez provinilého pocitu, že se třída v dnešní lekci tak trochu „ulejvala“, ba právě naopak.

Pojďme dnes společně implementovat film do výuky a podívat se na několik nápadů, jak lze vlastnosti promítaného filmu v jazykové třída využít. Ať už se jedná o už výše zmíněné firemní vzdělávání nebo třeba kurz španělštiny!

sledování filmu

Diskuze ještě před promítáním

Zahájit diskuzi ještě před spuštěním promítání filmu je skvělý začátek. Studenti tak získají možnost přemýšlet o tématu, kterému se film bude věnovat, dopředu. Ještě, než samotná výuka španělštiny prostřednictvím filmu začne, dejte studentům několik otázek, souvisejících s hlavními filmovými motivy.

Studenty to přinutí přemýšlet o tom, co budou sledovat, budou více přemýšlet o slovní zásobě – se kterou se později setkají ve filmu. Bude to jako „předkrm“, po kterém se studenti budou o to více těšit na hlavní chod!

Shrnutí už v průběhu

„Co že se to zrovna stalo?“ Někdy děj ve filmu plyne tak rychle, až je obtížné s ním držet krok, zvlášť v případě, že divák sleduje film v cizím jazyce. Skvělá příležitost k cvičení! Po scéně, ve které se toho spousta „semele“, stopněte na chvíli promítání a nechte své studenty napsat shrnutí toho, čeho právě byli svědky.

Je to taky skvělá příležitost, jak nechat studenty pracovat ve skupinách a procvičit tak týmovou práci! Rozdělte je do několika skupin. Nejprve se tak budou muset slovně shodnout na tom, co právě viděli, poté společně napíšou shrnutí. „A co se bude dít dál?“

Využijte příležitostí, že je film na chvíli pozastavený a nechte studenty chvíli debatovat o tom, co se asi bude dít ve filmu, hlavních postavám atd. dál.  

Vypnout zvuk!

Dalším skvělým cvičením při sledování filmu je – zkusit na chvíli vypnout zvuk a nechat studenty dělat si poznámky o tom, co se asi ve filmu právě děje. Vzhledem k tomu, že film studenti v dané chvíli neslyší, je zábavné sledovat jejich odhad o tom, co se právě děje, z výrazů postav a dalších vizuálních stop na obrazovce.

Vyzvěte studenty, aby o scénách diskutovali společně a poté si scénu přehrajte se zvukem. Jsme si jisti, že i ve Vaší třídě vzniknout zajímavé scénáře, a co víc, možná váš kurz španělštiny v Brně navštěvuje nový režisér!

Pelikan na knize

Otázky související s porozuměním zobrazeného tématu

…jsou skvělým způsobem, jak se přesvědčit o tom, jestli studenti poselství filmu skutečně porozuměli. Přejděte po skončení filmu k interpretativním otázkám. Co měla postava dělat? Proč udělala to, co udělala? atd.

Je možné (a o to víc zábavné) studenty zapojit ještě víc, a otázky vztahovat přímo na ně. Co by udělali oni sami v situaci hlavního hrdiny? Je tady spousta možností k zamyšlení!

A co z našeho článku vyplývá? Pouštění filmů ve výuce nemusí nutně znamenat konec června nebo poslední týden před Vánoci.

S různými aktivitami na podporu diskuze a učení můžete filmy zapojit do výuky mnohem častěji a věřte – že budete brzy sklízet ovoce, ať už se jedná o mladší pomaturitní ročníky nebo třeba studenty navštěvující  firemní vzdělávání!

Nejen, že si studenti procvičí poslech, zároveň díky spoustě možných aktivit mohou vzniknout taky zajímavá konverzační témata, u kterých se společně rozhodně nebudete nudit.

Tvůj PELICAN

Filmy ve výuce jazyka nejen na konci června!
5 (100%) 1 vote

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.