Novoroční výprodeje v číslech. Překonaly vánoční nákupy?

Člověk by si myslel, že s nástupem Vánoc skončí i nákupní šílenství. Pravdou však je, že v mnoha obchodních řetězcích po skončení svátků ve skutečnosti teprve začalo.

Obchodníci si totiž žádné lenošení nemohou dovolit a okamžitě mění jednu marketingovou kampaň za druhou. V praxi to vypadá tak, že výhodné nabídky vánočních dárků okamžitě střídají povánoční a novoroční výprodeje. 

Základem úspěšného obchodu však není pouze nabídka, ale také poptávka. O její nedostatek se však v tomto případě prodejci rozhodně nemusejí bát, jelikož na jejich bleskové jednání stejně rychle reagují také zákazníci. Novoroční slevy jsou totiž velice lákavé a vyvolávají dojem velké finanční úspory, proto utrácení vesele pokračuje i nadále. Kdy Češi utratí v obchodech více, před Vánoci, nebo až po nich? 

Čísla jsou dost podobná

Už v předvánočním čase se čeští obyvatelé nešetřili a utráceli skutečně ve velkém. Podle Asociace pro elektronickou komerci utratili v předvánočním čase zhruba 52 miliard korun, a to pouze v internetových obchodech. Nejvíce zboží si lidé objednali v druhém předvánočním týdnu, během kterého e-shopy zaznamenaly obrat přesahující 5,5 miliardy korun. 

Online nakupování

Pokud data z listopadového průzkumu obchodu Mall.cz odpovídají realitě, tak výše zmíněná data představují pouze 81 % z celkového předvánočního obratu. Zbývajících 19 % mělo v plánu nakupovat v klasických kamenných obchodech, což by znamenalo, že se celkový obrat pohyboval okolo 64 miliard korun. Jedná se však o pouhý odhad, a tak je možné, že reálné číslo je mnohem vyšší.

Do obratu se navíc nezapočítávají peněžní dary, jejichž obliba u nás každoročně roste. Hlavním důvodem jsou právě novoroční slevy, během kterých si obdarovaní za stejné peníze nakoupí mnohem více produktů.

Obzvláště velký zájem mají především o oblečení a elektroniku, což je zboží, na kterém se slevy odrazí nejvíce. Celkově se v těchto akcích utratí zhruba 95 % toho, co před Vánocemi.

Některé slevy jsou jen naoko

Mnoho lidí novoročním slevám nevěří právě kvůli jejich výši. Pro obchodníky však znamenají perfektní příležitost k tomu, aby si udělali co nejvíce místa ve skladech a následně je zaplnili novým zbožím, které následující rok přinese. Navzdory nízké ceně k produktům nabízejí standardní záruku 24 měsíců, pokud se tedy nejedná o sníženou cenu u vadných a poškozených kusů.

Neznamená to však, že neexistují žádné důvody k obezřetnosti. Někteří obchodníci totiž provádějí taktické kroky, s jejichž pomocí se snaží ze svého zboží i při výprodejích vytěžit co největší zisky. Proto často přicházejí se slevami, které naoko vypadají velice výhodně, ale ve skutečnosti se od původní ceny příliš neliší

Žena vybírá obleční

Zákazník by měl tedy věnovat pozornost nejen procentům, ale také původní ceně, aby si propočítal, zda se skutečně jedná o výhodnou nabídku. Určitě není na škodu si cenu porovnat i s konkurenčními obchody. Někteří obchodníci totiž namísto ceny před zlevněním uvádějí cenu při uvedení do prodeje, což může znamenat rozdíl několika stovek až tisíců. 

Zátěž pro rodinný rozpočet

Průzkumy také ukazují, že s novoročními slevami každoročně počítá větší podíl lidí. Více než desetina Čechů dokonce některé vánoční dárky záměrně nakupuje až po Vánocích, aby si mohli dopřát stejnou kvalitu, ale za nižší cenu. Průměrně jsou obyvatelé naší země během povánočního období výprodejů schopni utratit zhruba o 70 % více než v průměru za celý rok.

Je tedy logické, že zatímco obchody praskají ve švech, peněženky jsou na tom přesně naopak. Většina lidí vánoční dárky a výprodeje platí ze svých úspor, avšak celá dvě procenta k tomuto účelu využívá takzvané krátkodobé půjčky. Když se podíváte na nabídku těchto produktů, zjistíte, že mají relativně krátkou dobu splatnosti, takže to v praxi vypadá tak, že si zboží koupíte a zaplatíte za něj až po další výplatě.

Někomu se toto řešení může skutečně vyplatit, pokud si ho ovšem dobře propočítá. V tomto případě je totiž nutné k ceně zboží připočítat také úroky a poplatky spojené s půjčkou a následně zhodnotit, zda bude i přes tyto náklady stále výhodná. Pokud totiž ne, je rozhodně lepším řešením si našetřit a až poté zboží koupit. Nemá smysl se zatěžovat přebytečnými závazky, pokud se vám to ve finále ani nevyplatí.

Monade.cz

Jsme internetový magazín Monade. Publikujeme rady, tipy, novinky, srovnání, testy, recenze aj. Náš tým je složen z mladých lidí. Píšeme o různých tématech, podle toho, o co se daný redaktor právě zajímá. Všechny informace jsou ověřeny a podloženy skutečnými daty.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..